Mikä tekee menestyvän verkkokaupan?
Verkkokauppa on onnistunut kun se tuo tuloksia.
Verkkokaupan päätavoite on luonnollisesti myynti. Lisäksi sillä voi olla muitakin tavoitteita. Kaupan halutaan esimerkiksi vahvistavan yrityksestä syntyvää positiivista mielikuvaa ja mahdollisesti ohjaavan asiakkaita myös kivijalkaan.
Jotta tavoitteet voidaan saavuttaa, tulee verkkokaupan ja markkinoinnin suunnittelussa kiinnittää huomiota etenkin seuraaviin asioihin:
- Ketkä ovat ostajapersoonat, joita kaupalla tavoitellaan?
- Millaiset sisällöt puhuttelevat ostajapersoonia ja missä kanavissa heidät parhaiten tavoittaa?
- Miten oikeanlaisia kävijöitä saadaan kauppaan ja miten heidät ohjataan siellä luontevasti kohti vaivatonta ostotapahtumaa tai vaikkapa sisältöjen jakamista?
- Verkkokaupan rakenteen, ulkoasun, sisältöjen ja ohjauspolkujen huolellinen suunnittelu ja toteutus, joissa tavoitteet on huomioitu
Mistä lähteä liikkeelle?
Menestyvä kauppa tarvitsee huolella mietityt tuotteet tai palvelut, joille löytyy ostajia ja joita voidaan tuottaa ja myydä riittävän kustannustehokkaasti. Kun nämä palikat ovat kunnossa, voidaan miettiä markkinointia ja varsinaisia myyntikanavia kuten verkkokauppaa.
Ammattilainen osaa huomioida verkkokaupan tavoitteet ja kohderyhmän jo suunnitteluvaiheessa. Tällöin lopputuloksena on sivusto, joka palvelee kaikkia potentiaalisia asiakkaita ja kasvattaa yrityksen liiketoimintaa.
Verkkokaupan toteuttajaa valitessa kannattaakin varmistua siitä, että toimittaja tietää, miten menestyvä verkkokauppa rakennetaan ja miten tavoitteet huomioidaan sivujen rakenteessa, ulkoasussa ja sisällöissä. Varmista myös, että verkkosivualusta mahdollistaa kaikki sivujen tavoitteiden kannalta tärkeät toiminnot.
Me Verkkovaraanilla toteutamme verkkokaupat WooCommercella, joka on WordPressin maksuton lisäosa ja tutkitusti Suomen suosituin verkkokauppa-alusta (lähde Paytrail, 2020).
Lue lisää hyvän verkkokaupan ominaisuuksista ja sopivan verkkokauppa-alustan valinnasta
Verkkokaupan suunnittelu juuri teidän tarpeisiinne
Me Verkkovaraanilla lähdemme verkkokaupan suunnittelussa aina asiakkaamme liiketoimintaympäristöstä ja tavoitteista. Verkkokauppanne toteutetaan niin, että:
- sivustolla esille nostetaan teidän tavoitteidenne kannalta olennaiset asiat
- kauppa puhuttelee juuri teidän kohderyhmiänne
- asiakasta ohjataan luontevasti kohti myyntiä tarkkaan suunnitelluilla ostopoluilla ja käyttäjäystävällisillä ostotapahtumilla
- kaupan ulkoasu ja sisältö tukee teidän brändiänne
Toteutamme niin pienet kuin laajat verkkokaupat eri tarkoituksiin vuosien kokemuksella ja rautaisella ammattitaidolla. Autamme vauhdittamaan olemassa olevaa liiketoimintaanne tai avaamaan kokonaan uuden digibisneksen!
Oikeanlaisten kävijöiden hankkiminen
Autamme teitä toiveen mukaan myös digimarkkinointisuunnitelman laatimisessa tai verkkomyynnin edistämisessä kuten hakukoneoptimoinnissa, Google-mainonnassa tai sosiaalisen median markkinoinnissa.
Googlen kautta tehdään Suomessa päivittäin yli 30 miljoonaa hakua. Jopa 90 % ostoprosesseista käynnistyy verkossa. Kaikki nämä kävijävirrat ja niiden tuoma myynti menevät ohisuun, jos sivut eivät puhuttele kävijää ja ohjaa häntä oikein. Tai jos sivut eivät ylipäätään löydy Googlesta oikeilla termeillä.
Myös muut digimarkkinoinnin keinot auttavat varmistamaan, että kävijät löytävät luoksenne. Inbound-markkinointi herättää mielenkiinnon, sosiaalinen media sitouttaa yleisön ja uutiskirjeillä voidaan edistää lisämyyntiä. Autamme teitä valitsemaan oikeat keinot ja kehittämään markkinointia niissä.
Miten verkkokaupan suunnittelu etenee?
Kanssamme verkkokaupan suunnittelu ja toteutus sisältää pääpiirteissään seuraavat vaiheet:
- Projektin aloitus – aloituspalaverissa käymme läpi toiveenne verkkosivujen suhteen. Määrittelemme muun muassa sivuston tavoitteet, kohderyhmän, käytettävät alustat sekä sivuille toivottavat sisällöt, toiminnallisuudet ja ulkoasun. Tarkennamme myös projektin aikataulun, vastuut ja hintapolitiikan.
- Sivujen rakenteen sekä graafisen ilmeen suunnittelu – teemme niin sanotun rautalankamallin, eli suunnitelman siitä, millainen valmiin sivuston rakenne ja graafinen ilme on.
- Rakenteen ja graafisen ilmeen läpikäynti asiakkaan kanssa – käymme suunnitelman
läpi kanssanne ja otamme vastaan mahdolliset muutosehdotukset tai hyväksynnän suunnitelmalle. - Muutokset suunnitelmaan läpikäynnin perusteella – Jos läpikäynnissä tulee esiin
muutostarpeita, teemme nämä muutokset ulkoasu- ja rakennesuunnitelmaan. - Sivujen tekninen toteutus – Toteutamme sivuston verkkosivualustalle suunnitelman mukaisesti.
Sivusto on tässä vaiheessa testipalvelimella, eli se ei ole vielä julkinen. - Teknisen toteutuksen läpikäynti asiakkaan kanssa – Raportoimme teille säännöllisesti
sivujen etenemisestä ja lähetämme sivut nähtäväksi. Käymme asioita tarpeen mukaan läpi palaverissa. - Sisällön lisääminen järjestelmään – Kun rakenteet ja ulkoasu ovat kunnossa, sivuille voidaan lisätä tarkemmat teksti- ja kuvasisällöt. Asiakas voi joko toimittaa sisällöt Verkkovaraanin lisättäväksi tai voi lisätä sisällöt
itse sivustolle. Verkkovaraani voi myös tuottaa sisällöt asiakkaan puolesta toiveiden mukaan. - Mahdollinen hakukoneoptimointi – Sisällöntuotannossa voidaan toiveen mukaan huomioida
myös hakukoneoptimointi. Teknisen hakukoneystävällisyyden huomioimme aina, mutta lisäksi meillä on kokemusta sisältöjen tuloksellisesta hakukoneoptimoinnista. Sisältöjen optimoinnilla varmistetaan sivujen hyvä hakukonenäkyvyys valituilla avainsanoilla. Tutustu tarkemmin hakukoneoptimoinnin palveluihimme. - Käyttökoulutus – Kun sivusto on viittä vaille valmis, pidämme käyttökoulutuksen asiakkaalle. Koulutuksia
voidaan pitää myös kaksi, jos esimerkiksi asiakas lisää sisältöjä itse sivuille ennen julkaisua. Käyttökoulutuksilla
varmistamme, että sivujen päivittäminen ja verkkokaupan hallinnointi sekä myynnin edistäminen onnistuu
asiakkaalta itseltään sen jälkeen, kun varsinainen toteutustyö on saatu päätökseen. - Sivujen testaus ja julkaisu – Kun kaikki on valmista, testaamme sivut vielä kertaalleen eri
päätelaitteilla ja selaimilla. Testausta teemme myös jatkuvasti matkan varrella, jotta mahdolliset puutteet havaitaan hyvissä ajoin. Kun kaikki näyttää hyvältä, sivut julkaistaan. - Sivujen tekninen ylläpito – huolehdimme sivujenne palvelintilasta, toimivuuden seurannasta,
versiopäivityksistä, tietoturvasta ja virhetilanteiden korjauksesta. Tutustu tarkemmin ylläpitopalveluumme.
Miksi valita Verkkovaraani?
Meiltä saat WooCommerce-verkkokaupan, joka palvelee kävijää ja kiihdyttää liiketoimintaanne. Oikeat asiakkaat löytävät luoksenne, hahmottavat helposti sivujen sisällön ja ohjautuvat luontevasti kohti myyntiä.
Verkkokaupan suunnittelussa ja toteutuksessa keskitymme olennaiseen emmekä sorru turhiin kikkailuihin. Meidän kanssamme et maksa turhasta!
Verkkovaraanilla on laaja-alainen ymmärrys digiviestinnän ja liiketoiminnan kehittämisen kokonaisuudesta. Suunnittelemme ja toteutamme verkkokaupan, joka on käytettävyydeltään loistava, tukee brändiänne, on teknisesti laadukas ja hakukoneoptimoitu, turvallinen sekä helppo hallinnoida. Halutessasi myös saavutettava!
Huolehdimme verkkokaupan teknisestä ylläpidosta, jotta sinun ei tarvitse huolehtia esimerkiksi sivujen versiopäivityksistä tai tietoturvasta. Teemme toiveen mukaan myös kaupan jatkokehitystä tai muuta liiketoiminnan kehittämistä kuten tuloksellista digimarkkinointia tai yritysilmeen kehittämistä.
Teemme teillekin tuloksia tuovan verkkokaupan!
Ota yhteyttä ja pyydä tarjous
Verkkokaupan suunnittelu ja toteutus Verkkovaraanilta – esimerkkejä
Liiketoiminnalle kasvua verkossa – Print & Refill
Uudistimme tulostamisen erikoisliike Print & Refillin verkkokaupan. Uusi verkkokauppa toteutettiin WooCommercella, jota myymälän on helppo ylläpitää ja päivittää.
Lisäsimme kauppaan myös sellaisia tuoteryhmiä, joita on aiemmin voinut ostaa vain myymälästä. Keväällä 2021 nämä uudet ryhmät toivat suurimman osan verkkokaupan tuotetuloista.
”Juuri meille räätälöidyt verkkopalveluratkaisut ovat aina olleet täyden kympin suorituksia. Asiakaslähtöisyys, ammattitaito, luotettavuus, jatkuva kehitystyö ja asiakastuki sekä uudet innovaatiot tekevät Verkkovaraanista toimivan kumppanin.”
Jouni Seppänen, omistaja, Runebergin Kukka
Helposti kukkaostoksille – Runebergin Kukan WooCommerce-kauppa
Toteutimme uuden ja raikkaan sekä tietysti responsiivisen verkkokaupan WordPress WooCommercella.
Runebergin Kukka on saavuttanut uuden kaupan myötä hyvää hakukonenäkyvyyttä ja myös konversioprosentti on kasvanut. Aiempaa suurempi osuus sivukävijöistä päätyy siis myös ostoon.