SEO-optimointi

SEO-optimointi eli hakukoneoptimointi tuo kotisivuillenne jatkuvaa kohderyhmiinne kuuluvaa kävijävirtaa ja sen myötä lisää asiakkaita. Pelkästään Suomessa tehdään yli 30 miljoonaa Google-hakua päivittäin ja suurin osa klikkauksista osuu ensimmäiseen kolmeen hakutulokseen. Laadukkaalla SEO-optimoinnilla varmistat, että sisältönne löytyvät Googlen hakutulossivun kärjestä.

Mitä hakukoneoptimoinnilla voi saavuttaa?

  • Sijoituksen mahdollisimman korkealla Googlen hakutuloksissa liiketoiminnan kannalta olennaisilla hakutermeillä
  • Google-näkyvyyden kautta verkkosivuille jatkuvaa kävijävirtaa, joka etsii tarjoamaanne sisältöä tai palvelua
  • Kasvavan määrän liidejä, yhteydenottoja, rekrytointeja tai suoraa myyntiä
  • Suuremman näkyvyyden ja sen myötä kasvavan bränditietoisuuden

SEO on lyhenne sanoista Search Engine Optimization eli suomeksi hakukoneoptimointi. Se tarkoittaa niin sivujen teknisiä määrityksiä kuin sisältöjen kirjoittamista niin, että ne löytyisivät mahdollisimman korkealta hakutuloksissa halutuilla termeillä. Suomen suosituin hakukone on Google. Niinpä hakukoneoptimoinnilla pyritään Suomessa nimenomaan hyvään Google-näkyvyyteen.

Tavoitteena on top 3 -sija, mieluiten top 1. Tutkimusten mukaan noin 90 % klikkauksista menee ensimmäisen hakutulossivun kohteille (top 10 -sijat), 55 % kolmelle ensimmäiselle orgaaniselle hakutulokselle ja jopa 29 % ensimmäiselle orgaaniselle hakutulokselle (lähde: Sistrix).

Miten hakukonesijoitus määräytyy?

Googlen tavoite on näyttää käyttäjälle mahdollisimman hyvin hänen hakuaan vastaavia tuloksia. Tähän Google pyrkii algoritminsa avulla. Googlen algoritmi käsittää yli 200 erilaista muuttujaa, jonka perusteella botit arvioivat kaikkia miljardeja sivuja ja etsivät niiden joukosta nopeasti juuri kuhunkin käyttäjän hakuun sopivimmat.

Google pitää algoritminsa salaisena ja se myös päivittyy säännöllisesti. Tietyt suuntaviivat ovat kuitenkin selvillä ja asiaan perehtyneet asiantuntijat tietävät seuraamalla kehitystä sekä käytännön kokemuksen kautta, miten parhaille sijoille helpoiten päästään.

Verkkovaraanilta saat tuloksellista hakukoneoptimointia kilpailukykyiseen hintaan.
Tilaa joko kertaluontoinen kehitysprojekti tai jatkuvaa näkyvyyden kehittämistä ja seurantaa.
Ota yhteyttä, niin annamme tarjouksen teille sopivimmista ratkaisuista!

Miten SEO-optimointi tehdään?

Jotta hakukoneoptimoinnilla saadaan parhaita tuloksia aikaan, täytyy kaikkien palasten olla kohdallaan. Tällöin niin sivuston tekninen hakukoneystävällisyys kuin sisällön optimointi ja sivujen ranking ovat kunnossa.

Iso merkitys on toki myös sillä, miten paljon kilpailua halutuilla termeillä on. Jos aihe ei ole lainkaan kilpailtu, kärkeen voi päästä lähes automaattisesti – jos taas tarjontaa on paljon, on kärkeen pääseminen huomattavasti vaikeampaa. Monesti liikutaan välimaastossa, jolloin haluttu tulos saavutetaan ammattitaitoisella optimoinnilla.

Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneystävällisyys on sivun hakukoneoptimoinnin pohja. Googlen botit eivät näe sivustoa visuaalisesti. Boteille sivut ovat koodia ja ne ”näkevät” paitsi yksittäisen sivun koodin myös koko sivuston hierarkian ja rakenteen.

Me rakennamme sivustot WordPressillä teknisesti erittäin hakukoneystävällisiksi. Virheettömän koodin lisäksi tekniseen optimointiin kuuluu muun muassa sivuston nopeuden ja responsiivisuuden varmistaminen.

Avainsanatutkimus SEO-optimointi

Tilannekartoitus ja avainsanasuunnitelma

Ennen kuin sisältöä ryhdytään optimoimaan, määritellään ne avainsanat, joilla sivut halutaan mahdollisimman hyville sijoille. Selvitetään myös sijoitusten lähtötilanne.

Googlen kärkeen ei tietenkään haluta millä tahansa hakusanalla. Olennaiset avainsanat ovat sellaisia, jotka ohjaavat kävijää kohti tavoitteita kuten myyntiä. Avainsanojen valinnassa tulee huomioida myös niiden hakuvolyymi sekä kilpailutilanne.

Sisällön SEO-optimointi

Sisällön hakukoneoptimointi

Sisällön suhteen kohdeyleisö on etusijalla. Kärkisijalta löytyvä sivukaan ei nimittäin tuo tuloksia, jos se ei puhuttele kävijää eikä ohjaa häntä luontevasti eteenpäin kohti tavoitetta.

Sisällön hakukoneoptimoinnissa huomioidaan myös muun muassa avainsanan sisällyttäminen tekstiin ja kuviin oikeissa määrin, tekstin pituus sekä linkitykset. WordPress-lisäosa helpottaa sisällön optimointia.

Ulkoinen SEO-optimointi

Ulkoinen hakukoneoptimointi

Ulkoinen hakukoneoptimointi sisältää ne toimenpiteet, jotka tehdään oman sivuston ulkopuolella, mutta joilla on vaikutusta sivujen sijoituksiin.

Tämä on muun muassa ulkoa tulevien linkitysten hankintaa. Yksinkertaistettuna: mitä useammat luotettavat alan verkkosivustot linkittävät sivuillenne, sitä luotettavammaksi aiheen asiantuntijaksi Google sivunne arvioi.

SEO-optimoinnin seuranta ja muokkaukset

Tulosten seuranta ja muokkaukset

Kun edellä mainitut vaiheet on tehty, seurataan sijoituksia ja optimoinnin tuottamia tuloksia. Tehdään tarvittaessa lisätoimenpiteitä tai muokkauksia.

Tulosten perusteella voidaan päätellä muun muassa se, mitkä termit konvertoivat parhaiten, mitä ja minkälaisia termejä jatkossa kannattaa optimoida ja mitkä ovat vaikeampia saavuttaa.

Miten nopeasti hakukoneoptimointi tuo tuloksia ja kestävätkö ne?

Tulokset näkyvät aikaisintaan siinä vaiheessa, kun botit ovat ehtineet analysoida sivusi. Sivun päätymistä Googlen käsittelyyn voi nopeuttaa pyytämällä sitä Search Consolessa. Usein alustavia tuloksia voi näkyä noin viikossa ja riippuen optimoinnin toimenpiteistä pysyvämmät tulokset saavutetaan noin kolmen kuukauden sisällä. Esimerkiksi asiakkaallemme KH-Print Oy:lle saimme sivujen kävijämäärän tuplattua muutamassa kuukaudessa SEO-optimoinnin avulla. Asiakkaamme Tuholaistorjuntakeskuksen sivujen kävijämäärä nousi vuodessa 600 % jatkuvan optimoinnin avulla ja edelleen 94 % kävijöistä ja valtaosa yhteydenotoista tulee orgaanisen haun kautta.

Hakukoneoptimointi on kustannustehokasta nimenomaan siksi, että sillä voidaan saavuttaa varsin pysyviä ja pitkäkestoisia tuloksia ilman juoksevia kuluja. Esimerkiksi asiakkaamme Tuholaistorjuntakeskuksen noin 100 top 3 -sijaa on pysynyt ennallaan jo muutaman vuoden ajan ja huippusijoitusten määrä on jopa kasvanut senkin jälkeen, kun olemme aktiivisen optimoinnin lopettaneet. Yleensä kärkisijat pysyvät muutoinkin varsin hyvin ennallaan. Riippuen hakutermistä pientä heilahtelua voi kuitenkin olla suuntaan ja toiseen johtuen esimerkiksi uusien sisältöjen ilmestymisestä kilpailukenttään tai algoritmin muutoksista. Jos suurempia muutoksia ilmenee, on kyseessä usein erittäin kilpailtu termi ja joko sivustossa, kilpailukentässä, algoritmissa tai kävijöiden käytöksessä on tapahtunut merkittävä muutos.

SEO-optimointi hinta

Optimoinnin hinta riippuu luonnollisesti muun muassa seuraavista tekijöistä:

  • Tehdäänkö työ kertaprojektina (esim. avainsanasuunnitelma ja kahden sivun optimointi ja tulokset tai vaikkapa vain tilanteen kartoitus) vai jatkuvana projektina (esim. avainsanasuunnitelma, 1 uusi sivu / kk ja tulosten seuranta)
  • Sisältääkö optimointi enemmän uusien sivujen luomista vai olemassa olevien korjailua
  • Mitä mahdollisia toimenpiteitä ennalta määriteltyjen lisäksi tarvitaan

Me Verkkovaraanilla toteutamme hakukoneoptimointia joko jatkuvana palveluna kuukausiveloituksella tai kertaprojektina. Molemmissa määrittelemme summan yleensä ennalta ja se on hyvin kilpailukykyinen.

SEO-optimointi tuo kasvua – esimerkkejä referensseistämme

Pyydä tarjous SEO-optimoinnista

Meiltä saat matalalla kynnyksellä ammattitaitoista ja tuloksia tuovaa hakukoneoptimointia. Ota yhteyttä ja pyydä tarjous! Keskustelen mielelläni vaihtoehdoista veloituksetta.

    Jesse Kivialho, toimitusjohtaja jesse.kivialho@verkkovaraani.fi
    puh. 050 46 123 46