Google Ads -mainonta

Google Ads -mainonta on nopein keino saada sivut hakutulosten kärkeen halutuilla hakusanoilla. Ads-mainonta varmistaa näkyvyyden myös silloin, kun kilpailu on suurta ja hakukoneoptimointi ei riitä kärkisijoille pääsemiseen.

Mitä Google Ads -mainonnalla voi saavuttaa?

  • Verkkosivut Googlen hakutulossivun kärkeen liiketoiminnan kannalta olennaisilla hakutermeillä
  • Google-näkyvyyden kautta verkkosivuille jatkuvaa kävijävirtaa, joka etsii tarjoamaanne palvelua tai tuotetta
  • Kasvavan määrän liidejä, yhteydenottoja tai suoraa myyntiä
  • Suuremman näkyvyyden ja sen myötä kasvavan bränditietoisuuden

Mitä on Google-mainonta?

Google-mainonta eli Google Ads -mainonta tarkoittaa Googlen Ads-työkalulla tehtävää maksettua mainontaa, joka mahdollistaa tuotteiden ja palveluiden mainostamisen mm. Googlen hakutulossivuilla, YouTubessa sekä muilla Googlen ja yhteistyökumppaneiden alustoilla kuten Gmailissa, Mapsissa, uutissivustoilla ja sovelluksissa.

Perinteisimmin Google-mainonta on hakusanamainontaa, jossa mainokset määritellään näytettäväksi tietyillä hakusanoilla Googlen hakutulossivulla. Mainontaa voidaan kuitenkin tehdä myös tekoälyn tai kävijädatan perusteella niin, että mainos tulee näkyviin esimerkiksi YouTube-videossa henkilölle, jonka Google arvioi olevan kiinnostunut tarjonnastanne tai henkilölle, joka on esimerkiksi jo aiemmin vieraillut sivuillanne tai määrittelemänne kilpailijan sivuilla.

Toisin kuin hakukoneoptimoinnissa Google-mainonnassa mainostaja maksaa jokaisesta mainoksen kautta sivuille tulleesta kävijästä tietyn hinnan. Tämä hinta muodostuu esimerkiksi käytetyn avainsanan klikkaushinnasta, jonka suuruuteen vaikuttaa muun muassa avainsanan suosittuus.

Milloin kannattaa mainostaa Googlessa?

Google-mainostaminen kannattaa erityisesti silloin, kun tuote tai palvelu, jolle haluatte näkyvyyttä on sen verran kilpailtu, että hakukoneoptimoinnilla on vaikea saada sivuja nousemaan riittävän ylös hakutuloksissa. Myös, jos näkyvyyttä halutaan saman tien, on mainonta varmin vaihtoehto.

Monesti mainontaa tehdään myös hakukoneoptimoinnin rinnalla. Hakukoneoptimoinnilla saadaan sivuille hyvin ja kustannnustehokkaasti näkyvyyttä vähemmän kilpailluilla termeillä. Näkyvyyden aukkoja täydennetään Google Ads -mainoksilla, jotta voidaan varmistaa, että potentiaaliset asiakkaat tavoitetaan tärkeillä hakusanoilla.

Display-verkoston mainonnalla pystytään myös tavoittamaan henkilöt, jotka kuuluvat kohderyhmäänne mutta eivät välttämättä tee tarjontaanne liittyviä hakuja aktiivisesti.

Verkkovaraanilta saat tuloksellista Google Ads -mainontaa kilpailukykyiseen hintaan.
Tilaa joko kertaluontoinen kampanjan käynnistys- tai optimointiprojekti tai jatkuvaa mainonnan kehittämistä ja seurantaa.
Ota yhteyttä, niin annamme tarjouksen teille sopivimmista ratkaisuista!

Google-mainostamisen vaiheet

Google Ads -mainonta vaatii ammattiosaamista, jotta se on oikein kohdennettua ja kustannustehokasta.

Google Ads -mainonta tavoitteet

Tavoitteet mainonnalle

Jos mainostaminen on todettu kokeilemisen arvoiseksi markkinointikeinoksi, on hyvä määrittää tavoitteet sille, mihin mainostamisella pyritään.

Usein tavoitteena on kasvattaa yhteydenottojen, liidien tai ostojen määrää. Joskus mainontaa voidaan tehdä ylipäätään näkyvyyden, tunnettuuden ja verkkosivukävijöiden määrän lisäämiseksi.

Mainontaa voidaan tehdä vain tietyille yrityksen palveluille tai tuotteille tai koko tarjonnalle.

Google Ads -mainonta kohderyhmät

Tavoiteltavat kohderyhmät ja avainsanat

Riippuen siitä, mitä tuotteita tai palveluita mainostetaan, määritellään ne kohderyhmät, jotka halutaan tavoittaa.

Samoin kartoitetaan avainsanat, joita kohderyhmät voisivat käyttää etsiessään sitä, mitä te heille haluatte tarjota. Oikeiden avainsanojen valinta on kampanjan tehokkuuden kannalta tärkeää ja siinä tulee kiinnittää huomiota myös sanojen hakuvolyymiin ja kilpailutilanteeseen.

Google Ads -mainonta  - kampanjan käynnistys

Kampanjan käynnistäminen

Google Adsiin voidaan luoda erityyppisiä kampanjoita ja luoda omia mainosryhmiä eri tuotteille ja palveluille. Kampanjaa käynnistettäessä määritetään sille vielä mm. budjetti, käytettävät mainontatavat ja laskeutumissivut sekä luodaan itse mainossisällöt.

Google Ads -mainonta - tulosten seuranta ja optimointi

Tulosten seuranta, raportointi ja optimointi

Kun kampanja on käynnistetty, annetaan sen hetken kerryttää dataa. Sitten analysoidaan kampanjan suoriutumista ja optimoidaan havaintojen pohjalta esimerkiksi sisältöjä, kohdennusta tai avainsanoja, jotta konversioita saadaan mahdollisimman pienellä hinnalla.

Miten nopeasti Google Ads -mainonnalla saa tuloksia?

Google Ads -mainonnalla mainokset saadaan näkyviin saman tien kun kampanja on käynnistetty. Kun kampanja on laadittu ja kohdennettu alusta lähtien ammattitaitoisesti, päästään oikeiden henkilöiden klikkauksiin käsiksi parhaimmillaan jo samana päivänä.

Kun sivu, jolle mainoksen klikkaaja saapuu, vastaa sitä mitä hän etsii, voi se johtaa ostoon, yhteydenottoon tai muuhun haluttuun toimenpiteeseen. Monesti ostoprosessi ei toki ole näin suoraviivainen, vaan se voi vaatia harkinta-ajan ja kenties useamman käynnin sivustolla ennen sitoutumista.

Onnistuakseen parhaalla mahdollisella tavalla mainoskampanjaa tulee seurata ja optimoida havaittujen tulosten perusteella. Liikenteen määrästä riippuen noin viikossa voidaan jo usein tehdä korjaavia toimenpiteitä, kuten hylätä ei-toimivia avainsanoja, luoda uusia kohdennetumpia mainosryhmiä tai laajentaa mainonnan näkyvyyttä.

Google-mainonta hinta

Google-mainonnalle voi määrittää itse haluamansa budjetin, jolloin mainontaa voi tehdä hyvinkin pienellä päiväbudjetilla tai isommalla panostuksella.

Google-mainonnan hintaan ja sopivan budjetin määritykseen vaikuttavat muun muassa:

  • Liiketoiminnan kilpailullisuus, joka vaikuttaa käytettävien avainsanojen suosioon ja klikkaushintoihin
  • Kampanjoiden laajuus:
    • mainostetaanko vain esim. yhtä tuotetta yhdellä mainosryhmällä vai useampaa eri palvelua, joille jokaiselle allokoidaan omat budjettinsa
  • Mitä eri kampanja- ja mainosmuotoja käytetään
  • Digitoimiston kulut

Tai lue lisää Google-näkyvyyden hinnasta ja kannattavuudesta.

Oikein kohdennettu Ads-mainonta kasvattaa myyntiä – esimerkkejä referensseistämme

Pyydä tarjous Google Ads-mainonnasta

Meiltä saat matalalla kynnyksellä ammattitaitoista ja tuloksia tuovaa Google Ads -mainontaa. Ota yhteyttä ja pyydä tarjous! Keskustelen mielelläni vaihtoehdoista veloituksetta.

    Jesse Kivialho, toimitusjohtaja jesse.kivialho@verkkovaraani.fi
    puh. 050 46 123 46