Saavutettavat sivut hankkeelle Pitäjänmäen putkisaneeraus
Toteutimme saavutettavat sivut hankkeelle Pitäjänmäen putkisaneeraus. Saavutettavuus oli ensisijainen kriteeri verkkosivustolle, mistä syystä työ tilattiin saavutettaviin sivustoihin erikoistuneelta Verkkovaraanilta.
Pitäjänmäen putkisaneeraus on vuosina 2021-2022 toteutettava laaja vesihuoltoverkoston saneeraus. Työ koskee Helsingissä Pitäjänmäen, Marttilan ja osin Reimarlan alueella asuvia ja liikkuvia, joten tiedon on hyvä tavoittaa koko tämä yleisö. Hanke on HSY:n tilaama ja Terrawise Oy:n toteuttama. Hankkeen työmaaviestinnästä vastaa Brunnen Communications.
Sivut hankkeen viestintää varten
Työmaahankkeen sivuston tarkoitus on tiedottaa ja viestiä hankkeesta etenkin alueen asukkaille. Hankkeen oman sivuston lisäksi viestintää hoidetaan Facebook-kanavalla, joka perustettiin samaan aikaan sivuston ensimmäisen version julkaisun kanssa.
Myös hankkeen tilaajalla HSY:llä on oma sivunsa, joka keskittyy enemmän yleiseen hankkeen tiedottamiseen. Uudella toteuttamallamme sivustolla viestitään nimenomaan asukkaita koskettavista asioista.
Kaksivaiheinen toteutus
Sivut haluttiin saada nopeasti pystyyn, joten aluksi suunniteltiin, toteutettiin ja julkaistiin vain etusivu sekä muutama artikkeli. Kun hankkeen nimi oli päätetty ja domain hankittu, sivut julkaistiin nopealla aikataululla.
Alkuvaiheen sivustolla ulkoasu mukaili Terrawise Oy:n puna-harmaata brändi-ilmettä. Seuraavassa vaiheessa, kun projektille oli luotu oma visuaalinen identiteettinsä, sivusto muokattiin uuden ilmeen mukaiseksi. Samalla päivitettyyn versioon lisättiin sisältöjä alasivuille ja esimerkiksi hakutoiminnallisuus.
Miten saavutettavuus huomioidaan
Saavutettavuuden huomioimme jatkuvasti jo sivuston rakennusvaiheessa. Sekä ensimmäiseen että toiseen versioon teimme saavutettavuustestausta ja jo ensimmäisessä versiossa mukana on saavutettavuusseloste.
Asiantuntijamme tuntevat lain mukaiset WCAG:n saavutettavuuskriteerit ja osaavat huomioida ne jo sivustoa suunniteltaessa. Esimerkiksi ensimmäisessä ulkoasussa käytettiin Terrawisen visuaalisesta ilmettä, mutta siitä hyödynnettiin vain niitä väriyhdistelmiä, jotka olivat saavutettavuuskriteerien mukaisia.