Google-näkyvyys kuntoon! Case RoofFin Oy
Hyvä Google-näkyvyys on kullan arvoista. Googlen kautta voit tavoittaa suuret yleisöt kustannustehokkaammin ja kohdistetummin kuin millään muulla medialla.
Googlen markkinaosuus kaikista hakukoneista on noin 90 %. Googlesta etsitään palveluita ja haetaan vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Globaalisti hakuja tehdään keskimäärin yli 3,5 biljoonaa päivittäin ja Suomessakin kymmeniä miljoonia joka päivä.
Jos siis onnistut hankkimaan himoitun kärkisijan Googlen hakutulossivulla, on sinulla kaikki mahdollisuudet löytää tiesi tulevien asiakkaidesi ruuduille.
Tavoitteena Googlen top 3 -sija
Kun Google-näkyvyyttä optimoidaan, on tavoitteena päästä hakutulosten kolmelle ensimmäiselle sijalle.
Ensimmäinen hakutulos saa suurimman osan klikkauksista (keskimäärin 28,5 %). Seuraavaa kahta tulosta taas klikkaa yhteensä 26 % hakijoista. Loput klikkaukset menevät pääosin muille top 10:n sijoittuneille hakutuloksille ja vain pieni osuus myöhemmille hakutulossivuille.
Mitä suurempi määrä hakuja on, sitä enemmän klikkauksia luonnollisesti tulee. Google-optimoinnissa tavoite onkin, että kolmen kärkeen päästään sellaisilla hakutermeillä, joiden hakumäärä on mahdollisimman suuri ja joita kohderyhmäsi käyttäisi hakiessaan palveluitasi.
Miten hyvä Google-näkyvyys saavutetaan?
Hyvän Google-näkyvyyden saavuttaminen ei ole itsestäänselvyys. Googlen algoritmi arvioi sivuja satojen seikkojen perusteella ja päivityksiä algoritmiin syntyy säännöllisesti.
Kärkipaikan voi kuitenkin saavuttaa, kun huomioi tärkeimmät näkyvyyttä edistävät asiat:
- avainsanojen huolellinen valinta
- hakukoneoptimoitu sisältö, joka tarjoaa sen, mitä hakija etsii
- sivuston tekniset seikat kuten rakenne, latausnopeus ja linkitykset
Luonnollisesti sijoitukseen vaikuttaa myös kilpailutilanne. Paalupaikalle pääseminen on sitä vaikeampaa mitä enemmän hyvin optimoituja hakutuloksia jo löytyy.
Lisää yhteydenottoja ilman suuria investointeja
Kattohuoltoalan yhtiö RoofFin Oy:lle aloitimme digimarkkinoinnin kehittämisen maaliskuussa 2020. Projektimme tavoitteena oli saada uudenkarheat sivut nostettua Googlen top 1 -sijalle vähintään kahdella valitulla hakutermillä ja minimitavoitteena kaksi hakutermiä TOP10-sijoille.
Ylitimme minimitavoitteen alle kuukaudessa. Puolen vuoden projektin aikana saimme sivut nostettua ensimmäiselle sijalle peräti 12 tavoitellulla hakutermillä ja kolmen parhaan joukkoon yhteensä 17 hakutermillä.
Projektin aikana RoofFin ehti saada orgaanisen hakuliikenteen kautta useita yhteydenottoja kuukausittain. Sivujen kävijämäärä yli tuplaantui ja myynti lähti kasvuun.
Google-näkyvyyden täydentäminen mainonnalla
Hakukoneoptimointi on palkitseva markkinoinnin muoto, sillä se ei maksetun mainonnan tapaan vaadi suuria rahallisia investointeja. Kun hyville sijoille on päästy, siellä yleensä melko hyvin pysytään, jollei merkittäviä muutoksia esimerkiksi kilpailukenttään tai algoritmiin tule.
Monesti hakukoneoptimoinnin rinnalla voidaan kuitenkin hyödyntää myös maksettua mainontaa. Googlessa Ads-kampanjoilla voidaan päästä hakutulossivun kärkeen sellaisillakin hakusanoilla, jotka hakukoneoptimoinnin keinoin ovat turhan kilpailtuja.
Myös RoofFinille käynnistimme Google Ads -kampanjan, jonka optimoimme tavoittamaan juuri halutut kohderyhmät. Mainoskampanjan avulla RoofFin sai projektin aikana vähintään 3 yhteydenottoa kuukausittain ja kuluille saatiin hyvin vastinetta.