Verkkokaupan saavutettavuus

Verkkokaupan saavutettavuus on pian lain vaatimus

Lakiin digipalvelujen saavutettavuudesta on tehty EU:n saavutettavuusdirektiivin mukaisesti muutoksia, jotka astuvat voimaan 28.6.2025 eli noin neljän kuukauden päästä. Muutosten myötä mm. verkkokaupoilta edellytetään jatkossa saavutettavuutta.

Suomessa voimassa oleva Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta (”digipalvelulaki”) laajenee tänä kesänä koskemaan entistä laajempaa joukkoa organisaatioita.

Keitä saavutettavuuslain päivitys koskettaa

Siinä missä aiemmin laki on koskenut lähinnä julkisen sektorin toimijoita, edellyttää se verkkopalveluiden saavutettavuutta nyt myös seuraavilta yksityisenkin sektorin yrityksiltä, jotka tarjoavat palveluita kuluttajille:

  • Verkkokaupat
    • Tuotteiden tai palveluiden myynti kuluttajille verkkosivuilla tai sovelluksessa
  • E-kirjat ja niiden lukemiseen ja käyttämiseen tarkoitetut sivustot ja sovellukset
    • tarkoittaa teksti- tai graafisessa muodossa olevia tiedostoja tai tiedostojen kokonaisuuksia, kirjallisia teoksia, myös ammatillisia digikirjastoja ja verkkokirjahyllyjä
    • ei koske äänikirjoja, sanoma- ja aikakauslehtiä tai tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja aineistoja kuten esitteitä
  • Kuluttajien pankkipalvelut
    • Aiemmin lain piiriin kuuluneiden lisäksi myös digitaaliset palvelut, jotka liittyvät mm. kuluttajien maksupalveluihin, perus-maksutiliin, luottoihin, omaisuudenhoitoon ja sijoitusneuvontaan
  • Henkilöliikenteen palvelut ja niihin liittyvät sivustot, sovellukset, digitaaliset matkalippupalvelut, reittioppaat ym.
    • mm. rautatie-, lento-, raide-, linja-auto-, metro-, ja raitiovaunuliikenne sekä aikataulun mukainen kaupallinen vesiliikenne
    • julkisesti järjestetyn liikenteen palvelut ovat jo ennestään kuuluneet lain piiriin
  • Audiovisuaaliseen sisältöön pääsyn tarjoavat palvelut
    • Palvelut, joiden pääasiallinen tarkoitus on tarjota yleisölle televisiolähetyksiä tai tilausohjelmapalveluja (mm. Yle Areena, MTV Katsomo, Netflix)
  • Viestintäpalvelut
    • Esim. kuluttajille tarjottavat pikaviestinpalvelut kuten Whatsapp, Signal ja Messenger


Verkkokauppojen ja muiden edellä mainittujen verkkopalveluiden tulee olla saavutettavuuskriteerien mukaisesti saavutettavia 28.6.2025 lähtien.

Laki ei velvoita mikroyrityksiä eli yrityksiä, joiden palveluksessa on alle 10 työntekijää ja joiden vuosittainen liikevaihto tai taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa. Myös mikroyrityksiä kuitenkin kannustetaan tarjoamaan palvelunsa saavutettavuusvaatimusten mukaisesti. (Lähde: Saavutettavuusvaatimukset.fi)

Miten varmistaa verkkokaupan saavutettavuus?

Mikäli saavutettavuutta ei ole vielä huomioitu, löytyy kokemuksemme mukaan sivustolta kuin sivustolta aina enemmän tai vähemmän seikkoja, jotka vaativat muokkaamista.

Laki sisällyttää saavutettavuudelle 54 kriteeriä, jotka digipalvelun tulee täyttää. Nämä kriteerit liittyvät muun muassa sivujen hahmotettavuuteen, näppäimistö- ja ruudunlukukäyttöön sekä ennakoitavaan ja johdonmukaiseen esitystapaan.

Jotta verkkokaupasta saadaan saavutettava, täytyy aivan ensiksi teettää saavutettavuusauditointi, jossa sivuston saavutettavuuden tila ja puutteet tulevat esiin.

Sen jälkeen sivustolle lisätään lain edellyttämä saavutettavuusseloste sekä tehdään tarvittavat muokkaukset sopivassa aikataulussa.

Verkkovaraani on saavutettavuuden asiantuntija

Testaamme verkkosivujenne saavutettavuuden WCAG 2.2 -standardin mukaisesti ammattitaidolla ja kilpailukykyiseen hintaan. Auditoinnin lopputulemana saatte kattavan raportin sekä ymmärryksen siitä, mitä sivustolle tulee tehdä, jotta se on lain edellyttämällä tavalla saavutettava.

Verkkokaupan saavutettavuus laajentaa asiakaskuntaa

Kun verkkokauppa on saavutettava, on se kaikkien käyttäjäryhmien käytettävissä. Tällöin kaupat eivät jää kesken siksi, että maksutapahtumaan ei päässyt etenemään näppäimistöllä, sisällöt eivät olleet saavutettavissa ruudunlukijalla tai sisältö oli epäselvää esimerkiksi puutteellisen visuaalisen hahmotettavuuden vuoksi.

Saavutettavat sivut ovat kaikkien käytettävissä – myös heidän, joilla on pysyvästi tai tilapäisesti fyysisiä, motorisia tai kognitiivisia haasteita tai muutoin heikommat digitaidot. Arvioiden mukaan tähän joukkoon kuuluu yli miljoona suomalaista. Heidän lisäkseen myös keskivertoasiakas hyötyy helppokäyttöisestä ja helposti hahmotettavasta verkkokaupasta.

Saavutettavuus palvelee kaikkia kohderyhmiä ja sen myötä liiketoimintaa.
Verkkokaupan saavutettavuus tuo kilpailuetua ja erinomaisen asiakaskokemuksen riippumatta henkilön digivalmiuksista.

Saavutettavuusauditointi ja saavutettavat toteutukset Verkkovaraanilta – pyydä tarjous

Autamme teidät kohti käyttäjäystävällisempiä digipalveluja. Saat meiltä ammattitaitoisen saavutettavuusauditoinnin WCAG:n 2.2 -standardin mukaisesti. Toteutamme myös ammattitaidolla alusta lähtien saavutettavat verkkosivut, verkkokaupat ja muut digipalvelut.

Ota yhteyttä ja pyydä tarjous tai kysy lisää! Voit myös soittaa puh. 050 46 123 46.

    Verkkokaupan saavutettavuus - toteutukset Verkkovaraanilta
    Jesse Kivialho, toimitusjohtaja jesse.kivialho@verkkovaraani.fi
    puh. 050 46 123 46

    Lakiin ei tällä tietoa vielä sisällytetä päivitettyä luetteloa uusista WCAG:n 2.2 mukaisista saavutettavuuskriteereistä, mutta me huomioimme jo uudet kriteerit, jotka ovat varmasti lähivuosina tulossa myös osaksi Suomen lainsäädäntöä.

    Esimerkkejä Verkkovaraanin saavutettavuusreferensseistä