Toteuta B2B-verkkokauppa, joka on suunniteltu lisäämään näkyvyyttä ja kasvattamaan myyntiä kohderyhmienne keskuudessa. Meiltä saat täydellisesti B2B-myyntiin soveltuvan WooCommerce-verkkokaupan, joka on laadukkaasti toteutettu ja helppo ylläpitää.
Mikä on B2B-verkkokauppa?
B2B- eli business to business -myynnillä tarkoitetaan yritykseltä yrityksille kohdistuvaa myyntiä. Liikevaihdollisesti noin kaksi kolmasosaa suomalaisten yritysten verkkomyynnistä syntyy B2B-kaupankäynnistä (lähde: Posti).
Oli kyseessä sitten yrityksille, kuluttajille tai molemmille suunnattu verkkokauppa, on toteutuksen kannalta aina tärkeintä, että:
- verkkokauppa puhuttelee kohderyhmiään, saa heidät kiinnostumaan tarjonnasta ja ohjaa heitä luontevasti kohti myyntiä
- on käyttäjäystävällinen aina sivuille saapumisesta siellä navigointiin ja verkkomaksun loppuun viemiseen asti
- on kauppiaalle toimintavarma, kustannustehokas ja helppo ylläpitää
B2B-verkkokauppa voi kuluttajamyynnistä poiketen sisältää myös erityispiirteitä kuten asiakaskohtaisia hinnoittelua.
Liikevoitto kasvuun B2B-verkkokaupalla
B2B-verkkomyynnissä piilee suuret mahdollisuudet, sillä vaikka yritysasiakkaita olisi lukumäärällisesti kuluttajia vähemmän, ovat ostovolyymit usein suuremmat.
Verkkomyynnin suosio taas perustuu ennen kaikkea sen helppouteen (lähde: Paytrail). Verkon kautta ostoksille voi käydä kellonajasta ja sijainnista riippumatta milloin ja missä vain.
Kuten kuluttajilla myös yritysten edustajilla ostoprosessi käynnistyy nykyään valtaosin verkossa. He hyödyntävät verkkoa vaihtoehtojen kartoittamiseen sekä yrityksiin ja niiden tarjontaan tutustumiseen ennen ostopäätösten tekoa. Esimerkiksi Gartner odottaa, että vuoteen 2025 mennessä 80 % B2B-myynnin vuorovaikutuksesta myyjien ja ostajien välillä tapahtuu digitaalisissa kanavissa.
Tämän vuoksi yrityksille suunnattujen palveluiden ja tuotteiden on tärkeää olla helposti oikeiden kohderyhmien löydettävissä ja mieluiten myös suoraan verkosta hankittavissa.
Oikean alustan ja kumppanin valinta
Kun lähdette toteuttamaan B2B-verkkokauppaa, on alustan ja kumppanin valinnassa tärkeää huomioida seuraavat seikat.
- Varmista, että valitsemanne alusta on:
- helppokäyttöinen
- helposti muunneltava, mikäli myynti vaatii esimerkiksi rekisteröitymisen tai tilaus edellyttää kustomoitavia valintoja
- helposti skaalattava, mikäli kauppanne laajenee
- yhdistettävissä helposti kolmannen osapuolen palveluihin kuten toiminnanohjausjärjestelmäänne, Googlen työkaluihin ja uutiskirjepalveluihin
- yhdistettävissä niihin maksutapoihin, jotka parhaiten palvelevat teitä ja asiakkaitanne
- hakukoneystävällinen
- toimintavarma sekä kustannuksiltaan järkevä
Verkkokaupan toteutuskumppania valittaessa kannattaa varmistaa, että tekijällä on osaamista toteuttaa sivusto teille parhaiten soveltuvalla alustalla ja ratkaisuilla.
Pitkällä tähtäimellä järkevintä on valita toimittaja, joka kykenee toteuttamaan teknisesti laadukkaan ja toimintavarman, kävijöitä palvelevan sivuston. Kustannusten kannalta projektin tulisi olla mahdollisimman ketterä ja sisältää vain tavoitteiden kannalta tarpeelliset vaiheet.
Miksi valita Verkkovaraani?
Verkkovaraanilla on laaja kokemus asiakaslähtöisten verkkosivustojen ja verkkokauppojen kehityksestä. Toteutamme niin pienet kuin suuret projektit, jotka räätälöimme toiveidenne mukaisesti, huomioiden kohdeyleisönne ja liiketoiminnan tavoitteet.
Kiinnitämme verkkosivuja suunnitellessa ja toteuttaessa vahvasti huomiota parhaisiin ratkaisuihin sivujen käyttäjäkokemuksen kannalta. Mietimme, minkälainen rakenne, sisällöt ja ulkoasu puhuttelevat kävijää, tekevät selaamiskokemuksesta selkeän ja miellyttävän, ohjaavat kävijän luontevasti kohti ostotapahtumaa ja tekevät ostamisesta mahdollisimman vaivatonta.
Pidämme teille kattavan käyttökoulutuksen verkkokaupan ylläpitoon ja vastaamme ylläpitopalvelun myötä sivuston teknisestä ylläpidosta ja toimintavarmuudesta sekä annamme käytön tukea.
Autamme halutessanne myös digimarkkinoinnissa kuten sisältöjen hakukoneoptimoinnissa ja mainonnassa, jotta asiakkaat löytävät kauppaanne ja myyntimäärät saadaan kasvuun.
Ota meihin rohkeasti yhteyttä, niin jutellaan tarkemmin tarpeistanne!
Projektimme etenee pääpiirteissään seuraavasti
1. Tarpeen määritys
Alustavissa keskusteluissa ja aloituspalaverissa selvitämme toiveenne, tavoitteenne ja projektin laajuuden. Määrittelemme sivuston / kaupan rakenteen ja ulkoasutoiveet.
2. Ulkoasun suunnittelu
Määrittelypalaverin perusteella teemme suunnitelman kaupan / sivuston ulkoasusta ja rakenteesta. Hyväksytämme ja teemme tarvittavat muutokset.
3. Tekninen toteutus
Teemme teknisen toteutuksen, eli rakennamme joko pelkän WooCommerce-kaupan olemassa oleville WordPress-sivuille tai WordPress-sivut ja kaupan hyväksytyn ulkoasun ja rakenteen mukaisesti.
4. Sisällön lisääminen
Pidämme käyttökoulutuksen, jonka perusteella pystytte itse lisäämään puuttuvat sisällöt sivustolle. Sovittaessa teemme myös puolestanne sisällöntuoton ja hakukoneoptimoinnin.
5. Julkaisu, ylläpito ja tuki
Kun sivusto on julkaisuvalmis, julkaisemme sen sovittuna ajankohtana. Varmistamme, että sivustolla kaikki toimii moitteetta ja huolehdimme teknisestä ylläpidosta.
B2B-verkkokauppa WooCommercella
WooCommerce on WordPressin ilmainen verkkokauppalisäosa, jolla kauppa luodaan saumattomasti osaksi WordPress-sivustoa. Teillä voi olla WordPress-sivut jo olemassa tai ne voidaan luoda joko vain kauppaa tai laajempaa sivustoa varten.
WordPress on maailman suosituin verkkosivualusta ja WooCommerce Suomen suosituin verkkokauppa-alusta (lähde Paytrail, 2023). WooCommerce soveltuu erinomaisesti niin B2C- kuin B2B-myyntiin. WooCommerce-kaupassa on mahdollista esimerkiksi yksinkertaisella määrityksellä esittää hinnat verottomina. WooCommerceen saa myös rakennettua toiminnallisuuden, jolla eri asiakkaille voi esittää omat asiakaskohtaiset hinnat.
WooCommercen etuja verkkokauppa-alustana ovat
- Kustannustehokkuus – itse alusta on ilmainen ja ketterästi pystytettävissä
- Helppokäyttöisyys – tuotteiden, kategorioiden, varastosaldojen ja viestien helppo hallinnointi. Sisältöjen päivitys selaimessa millä tahansa laitteella.
- Skaalautuvuus– voit lisätä tuotteita rajattomasti ja ilman lisämaksuja. Kauppa toimii saumattomana osana WordPress-sivustoa, jota voi niinikään laajentaa rajattomasti.
- Räätälöitävyys– ei valmiiden teemavaihtoehtojen tai suppeiden sisältöelementtien asettamia rajoitteita kaupan ulkoasulle ja rakenteelle. Mahdollisuus toteuttaa lähes mitä vain toiminnallisuuksia.
- Toimintavarmuus – maailmanlaajuinen kehitysyhteisö pitää huolen alustan teknisestä ajantasaisuudesta ja kehityksestä. Ei riskiä alustan toiminnan lakkaamiselle, joka veisi myös sivuston mennessään.
- Maksutapavalikoima – kaikki suosituimmat maksutavat helposti lisättävissä WooCommerce-kauppaan
- Integraatiot – mahdollisuus yhdistää kauppa saumattomasti lähes mihin vain kuviteltavaan ulkopuoliseen palveluun kuten toiminnanohjausjärjestelmään, Googlen työkaluihin ja uutiskirjepalveluihin
- Hakukoneoptimointi – muita alustoja huomattavasti parempi valmius tekniseen ja sisällölliseen hakukoneoptimointiin
B2B-verkkokauppa -referenssi
Asiakaskohtaiset tuotteet KH-Printin verkkokaupassa
Olemme toteuttaneet asiakkaallemme painotalo KH-Print Oy:lle niin julkisen yrityksille ja kuluttajille suunnatun verkkokaupan kuin heidän tietylle asiakkaalleen kohdennetun kauppasivun.
Julkisessa verkkokaupassa tuotteet ovat kustomoitavia painettavan printin ja painotavan perusteella. Tämän vuoksi niille ei ole valmiiksi asetettua hintaa, vaan sen sijaan kävijä voi lisätä tuotteita tarjouspyyntökoriin, liittää lomakkeelle tiedot painettavista kuvista ja lähettää näin kätevästi suoraan tarjouspyynnön kauppiaalle.
Tietylle asiakkaalle kohdennetulla kauppasivulla sen sijaan tuotteilla on määritellyt hinnat. Tuotteita pääsee tarkastelemaan vain salasanan avulla.
KH-Printille olemme tehneet myös hakukoneoptimointia, jolla sivut saatiin nousemaan Googlen kärkisijoille, kävijämäärä tuplattua ja myynti kasvuun.
Pyydä tarjous B2B-verkkokaupasta!
Suunnitteletteko verkkokaupan perustamista tai uudistusta?
Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää ja laaditaan tarjous!