Evästeseurantaan liittyvä Google Consent Mode v2 pakollinen Google Adsia käyttäville ja suositeltava myös Google Analyticsia hyödyntäville
Uusi Consent Mode v2 on Googlen vastaus EU:n tiukentuneisiin tietosuojasäännöksiin. Se tulee ottaa käyttöön pikimmiten, jotta mainontaan tai kävijäseurantaan ei tule aukkoja.
Mikä Google Consent Mode v2?
Google Consent Mode ja sen uusin versio v2 on Googlen vastaus EU:n tiukentuneisiin tietosuojasäännöksiin ja lakeihin. Oikein asetettujen Consent Mode -määritysten avulla Google Analyticsia voidaan käyttää turvallisesti ja tietosuojan kannalta lain edellyttämällä tavalla.
Google Consent Mode valvoo, että sivuille asetetaan vain ne evästeet, jotka kävijä hyväksyy ja dataa lähetetään Googlelle vain näiden suostumusten mukaisesti.
Google Consent Mode on alunperin julkaistu vuonna 2020 ja uusin versio 2 vastaa etenkin juuri voimaan tulleeseen uuteen EU:n digimarkkinasäädökseen (Digital Markets Act).
Tutustu Googlen omaan Consent Modesta kertovaan artikkeliin.
Kehityskulun taustalla ovat viime vuosina esille nousseet huolet Googlen tietosuojaan liittyen, joita nyt on paikattu siis muun muassa uuden GA4-käyttöliittymän sekä Google Consent Moden avulla.
Miten tämä vaikuttaa sivujen evästebanneriin?
Evästebanneri on sivustolla jatkossakin kävijän suuntaan vastaava kuin nykyään eli 2021 voimaan tulleen evästeohjeistuksen mukainen. Tilanteesta riippuen evästeasetuksia voidaan myös tarkentaa niin, että hyväksyntää pyydetään erikseen eri evästetyypeille.
Consent Moden käyttöönotto edellyttää kuitenkin joko määrityksiä nykyiseen evästelisäosaan, Tag Manageriin tai kokonaan toisen evästelisäosan käyttöä.
Jos käytätte Google Adsia, Google Analyticsia tai molempia ettekä ole vielä ottaneet Google Consent Mode v2:sta käyttöön, olkaa yhteydessä! Hoidamme määritykset pikaisesti kuntoon Google Consent Mode v2 mukaisesti.