Google Analyticsin Universal Analytics poistuu käytöstä kesällä 2023
Universal Analytics -omaisuus eli se käyttöliittymä, jolla Google Analyticsia on käytetty viimeiset noin kymmenen vuotta, lopettaa kokonaan tiedonkeruun 1.7.2023. Uusi Google Analytics 4 (GA4) korvaa Universal Analyticsin (UA). Nyt on tarpeen miettiä, mitä analytiikkaa haluaa jatkossa käyttää – ja ottaa se haltuun.
Google kertoi 16.3. blogissaan, että Universal Analytics lopettaa tiedonkeruun 1.7.2023 ja maksullinen 360-versio 1.10.2023. Näiden ajankohtien jälkeen siihen mennessä kerätyt tiedot ovat vielä nähtävillä kuuden kuukauden ajan, jonka jälkeen nekin poistuvat. (Ks. tiedote suomeksi)
Jotta muutokseen voidaan valmistautua riittävän hyvin ja vertailukelpoista analytiikkadataa ehditään kerryttää talteen, on nyt viimeistään aika siirtyä käyttämään UA:n sijaan tai rinnalla uutta Google Analytics 4:ää tai jotakin muuta analytiikkatyökalua.
Universal Analyticsiin kerättyä dataa ei voi suoraan siirtää toiseen mittauskokonaisuuteen.
Googlen tietosuoja ollut tapetilla
Googlen palvelut ovat olleet vastatuulessa GDPR:n kanssa, sillä alkuvuodesta 2022 Euroopan tietosuojaviranomaiset totesivat, että Google Analyticsin käyttö rikkoo EU:n yleistä tietosuoja-asetusta. Suomessa linjausta rikkeestä ei ole vielä tullut, mutta aihe on kysymysmerkki.
Uudessa GA4:ssä Google kuitenkin panostaa nimenomaan tietosuojaan muun muassa antamalla suuremman vallan määritellä, mitä tietoja kävijöistä kerätään. Toistaiseksi sekään ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että analytiikkatiedot tallentuvat Yhdysvalloissa sijaitseville palvelimille.
Nyt onkin hyvä aika arvioida, haluaako jatkaa Googlen analytiikan käyttöä, vai siirtyä käyttämään toista analytiikkatyökalua.
GA4-käyttöliittymä huomioi verkon käytön muutokset
Google Analytics 4 julkaistiin jo syksyllä 2020 ja sen tarkoitus on vastata Universal Analyticsia paremmin nykyaikaiseen digiympäristöön ja verkon selaamistapoihin. GA4:ssä pystyy esimerkiksi vertailemaan paljon saumattomammin saman kävijän kulkua eri laitteilla ja myös mobiilisovelluksissa.
GA4 ei nojaa evästeisiin samaan tapaan kuin UA, vaan hyödyntää entistä enemmän tekoälyä. Tämä on tarpeellinen edistysaskel nyt, kun evästeiden käyttäminen on entistä säädellympää ja suuri osa datasta jää pimentoon evästekiellon vuoksi. Tekoäly tuo myös mukanaan ennusteita, joiden avulla voi esimerkiksi arvioida kävijöiden käyttäytymistä ja seurata mittareiden muutoksia tai jopa luoda Google Ads -yleisöjä.
GA4 tuo myös parannuksia tietosuojaan. Se tarjoaa paremmat mahdollisuudet määritellä sen, mitä tietoa kävijöistä kerätään ja miten sitä käytetään. Datan voi esimerkiksi määrätä katoamaan automaattisesti tietyn säilytysajan jälkeen. GA4 ei myöskään enää säilö IP-osoitteita.
Miten siirtyä kohti GA4:ää?
Jos Googlen työkalujen hyödyntäminen tuntuu luontevimmalta vaihtoehdolta jatkossakin, on Google Analytics 4 varteenotettava työkalu. Se on syytä ottaa heti käyttöön Universal Analyticsin rinnalle.
GA4:n käyttöliittymä on osin vastaava kuin UA:ssa, mutta erojakin on. Siinä missä UA pohjasi istuntojen seuraamiseen, GA4 tarkastelee kaikkea kävijän käytöstä tapahtumina. Niin sivukatselut, klikkaukset kuin ostot näkyvät analytiikassa tapahtumina.
Tapahtumien ja konversioiden määrittäminen toimii eri tavalla ja on monin paikoin helpompaa. Nämäkin mittarit kannattaa laittaa hyvissä ajoin kuntoon. Myös esimerkiksi Google Adsin konversiot täytyy päivittää siirtymisen myötä GA4:n perustuviksi.
Miten siirtyä kohti toista analytiikkatyökalua?
Jos Google Analyticsin lainmukaisuus tulevaisuudessa mietityttää, on varsin käypä ratkaisu ottaa käyttöön myös kokonaan toinen analytiikkatyökalu. Myös uutta työkalua voi hyödyntää alkuun Universal Analyticsin rinnalla.
Sopivan työkalun valinta riippuu siitä:
- mitä tietoja kävijöistä tarvitsette
- missä laajuudessa haluatte analytiikkaa seurata
- teettekö myös esimerkiksi maksettua mainontaa
Kerromme mielellämme lisää eri vaihtoehdoista ja autamme valitsemaan teille sopivimman. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.