Onnistuneen verkkokaupan avaimet – tapaus Print & Refill
Uudistimme tulostustarvikkeita ja -palveluita tarjoavan Print & Refill -myymälän verkkokaupan. Uuden, helppokäyttöisen ja modernin WooCommerce-verkkokaupan avulla Print & Refill on voinut edistää myynnin määrää myös verkossa.
Verkkomyynti on nyt ajankohtaisempaa kuin koskaan ja uusia verkkokauppoja nousee alalle kuin alalle. Postin lokakuussa julkaistun verkkokauppatutkimuksen 2020 mukaan koronapandemia on lisännyt verkko-ostamista lähes 30 %:lla suomalaisista ja kuukausittain verkossa shoppailee jo lähes 60 % kansasta.
Tässä artikkelissa nostamme esiin verkkokaupan menestyksen kriteerit ja kerromme viimeisimmästä toteuttamastamme verkkokauppaprojektista.
Verkkokaupan tie kohti menestystä
Verkkosivustolla voi olla erilaisia tavoitteita brändinrakennuksesta ja tunnettuuden kasvattamisesta liidien ja asiakkaiden hankintaan. Verkkokaupan päätavoite on kuitenkin poikkeuksetta myynti.
Jotta myyntiä syntyy, tulee menestyvällä verkkokaupalla olla vähintään seuraavat ominaisuudet:
- Rakenne, josta kävijän on helppo hahmottaa etsimänsä sisällöt, ja joka johdattaa hänet vaivattomasti eteenpäin kohti ostoa
- Ulkoasu, joka istuu yrityksen identiteettiin, ja joka puhuttelee kävijää
- Kohderyhmälle suunniteltu sisältö
- Tilaus-, maksu- ja toimitusvaihtoehdot, jotka tekevät ostoprosessista vaivattoman ja houkuttelevan
Print & Refillin verkkokauppa ohjaa ostoksille
Print & Refillin verkkokauppaan toteutimme selkeän rakenteen ja ulkoasun, josta kävijä löytää helposti etsimänsä. Tuotekategoriat sekä tarjouksessa olevat tuotteet on nostettu päävalikkoon, ostoskori on helppo havaita oikeassa yläkulmassa ja myös painikkeet ja nostot ohjaavat ostoksille.
Tuotekuvat ja -tiedot ovat selkeät, tuotteita on helppo lajitella ja selata ja varastosaldot näkyvät jo listauksessa värimerkein.
Sen lisäksi, että verkkokaupan käyttökokemus palvelee ostajaehdokasta, tulee kaupan hallinnan toki olla myös ylläpitäjälle vaivatonta. Verkkovaraani toteuttaa verkkosivut WordPress-alustalla ja verkkokaupat WooCommerce-lisäosaa hyödyntäen. Alustaa on helppo päivittää ja räätälöidä, ja mm. tilausten hallinta on loogista.
Kävijämäärä kasvuun
Jotta verkkokaupalla saadaan riittävästi myyntiä, tarvitaan sinne toki riittävästi kävijäliikennettä.
Hyvä ulkoasu, rakenne ja käytettävyys ovat perusta, jonka päälle on helppo rakentaa kävijäliikennettä ja sitä kautta asiakkaita digimarkkinoinnin keinoin.
Oikeiden kohderyhmien tavoittaminen ja kävijämäärän kasvattaminen onnistuu hyödyntämällä mm. hakukoneoptimointia ja sisältömarkkinointia niin sosiaalisessa mediassa kuin esimerkiksi verkkokaupan blogissa. Maksetulla mainonnalla kauppa on mahdollista saada suuren yleisön tietoisuuteen nopeastikin.
Verkkovaraani auttaa mielellään myös kasvattamaan kävijämäärää ja luomaan tehokkaita markkinoinnin käytäntöjä. Tutustu digimarkkinoinnin palveluihimme.
Verkkokaupan optimointi datan perusteella
Ostojen määrän lisääntyminen on selvä merkki tavoitteiden toteutumisesta.
Jotta kuitenkin ymmärretään paremmin, missä ostopolun pullonkaulat ovat ja miten myyntiä voitaisiin entisestään parantaa, kannattaa hyödyntää analytiikkaa. Suosituimmat sivut, tuotehaut ja poistumisprosentit voivat antaa osviittaa siitä, mitä tuoteryhmiä kannattaa korostaa ja missä on vielä parantamisen varaa.
Asiakkaiden sitouttaminen on myös tärkeää – sanonta kuuluu, että 20 % asiakkaista tuo 80 % myynnistä. Print & Refill tarjoaa sivuillaan mahdollisuuden rekisteröityä kanta-asiakkaaksi, mikä tuo samantien käyttäjälle alennuksen kaikista tuotteista. Asiakas luo suhteen yritykseen, ja monesti jo pienikin alennus auttaa ostopäätöksen tekemisessä.